Zion's gate

Ihan uusi WordPress-sivusto

י״ח בתמוז ה׳תשפ״ד / keskiviikko, heinäkuu 24, 2024

Juurille paluu

Juurilleen palannut seurakunta

Mikä on juurilleen palannut seurakunta? Se on seurakunta, joka koostuu niistä yksilöistä,  joille Jumalan Henki kehoittaa työskentelemään valitun, siis juutalaisen kansan keskuudessa ja julistamaan evankeliumia sillä maaperällä.
Siihen ei kutsuta kaikkia vaan hyvin tarkkaan valitut ja koetellut yksilöt.
Juurilleen palannut seurakunta on kuin piikki lihassa kristillisen uskonnäkemyksen piireissä.
Näillä pienillä ryhmillä,  joita Jumala on kouluttanut ympäri maailmaa on katkeransuolainen tehtävä,  jota ei suinkaan helpota muut läheiset uskonsuunnat.
Monet kristilliset piirithän esim. kieltävät sapatin lauantaina ja ylistävät sunnuntaita pyhänä päivänään. Myös sianlihan syöntikielto on kuin punainen vaate monille uskonyhteisöille. Entä monet muut juutalaiset pyhät ja tavat, tavat joita myös meidän Herramme piti tärkeänä ollessaan maanpäällä kansansa keskuudessa. Nämä pienet seurakunnat siis yrittävät voimiensa mukaan noudattaa ja oppia näistä Jumalan säätämistä tavoista niin paljon kuin suinkin voidakseen työskennellä heprealaisen kansan  parissa. Paavalilla tuntui olevan samankaltaisia ongelmia ihmisten parissa.
Hän valitsi mukaansa matkalleen Timoteuksen ja ympärileikkautti tämän ennen matkaa ja työn alkamista, Juutalaisten tähden, niin kuin hän sen itse myös ilmaisee. Mutta muille ”pakanoille” siis tätä sanaa Paavali itse käytti, ei laitettu muuta rasitetta kuin karttamaan epäjumalille uhrattua , haureutta ja verta ja lihaa josta veri ei ole laskettu! Kuitenkin olen huomannut monissa kristityissä piireissä olevan tarjolla paljon niitä ruokia,  joista sanassa kielletään. Olen saanut eteeni veripalttua, veressä sekoitettua ryynimakkaraa ja paljon muuta. Kieltäytyessäni syömästä näitä olen saanut kuulla asiasta monenlaisia uskonmukaisia vertauksia,  joka tekee oman sitoutumiseni heidän silmissään kyseenalaiseksi ja epäuskonnolliseksi.
Kuitenkin näin sanoo sana, sen voi helposti lukea esim. Apt. 16:19,20
Paavali kärsi monista samoista ongelmista,  joista myös tämänpäivän juurilleen palannut seurakunta saa kärsiä. Heidän joukkoonsa tulee moni, huomaten sen pyhyyden ja puhtauden sanassa,  jonka tämä tehtävä teille antaa. Mutta tämä pyhyys myös paljastaa monien synnit ja nuhtelee joskus kovakouraisestikin jos synnintekijä ei kuule, jo monet luopuvat heistä tämän Pyhän Hengen nuhtelun vuoksi, siten saaden aikaa riitaa ja eripuraisuutta. He kostoksi,  jopa vetävät teitä oikeuteen muka Jumalan sanan mukaan. Paavalikin koki tämän, istui jopa vangittunakin mutta ei luopunut tehtävästään eikä näystään jonka Herra hänellä antoi.
Myös Juudas, Jaakobin veli varoittelee näistä teidän joukkoonne soluttautuvista henkilöistä. Heille oma kunnia ja uskonkansalta eli kuulijakunnaltaan saama kunnioitus on tärkeämpää kuin itse sanoma. He ovat itseään täynnä ja saavat anteeksi jatkuvasti kaikki virheensä rukoiltuaan itse, itsensä puolesta. He vihaavat tätä todellista siementä ja yrittää tuhota ja polkkea sen jalkoihinsa. Todellisia susia lammasten vaatteissa. Mutta teille he eivät kuitenkaan voi mitään, vaikka olosuhteet siltä näyttäisikin, te olette kalliisti ostetut ja tärkeässä tehtävässä Juutalaisen, Herran omaisuuskansan palveluun lähetetyt.

 

Siunaten Avichai Gontjarov